5 heta trender inom den starka fjällturismen

cykla-på-fjället

Fjällsäkerhetsrådet har genomfört en enkätundersökning bland turistföreningarna i södra Lappland, Sälen, Åre, Vemdalen och de största fjällstationerna utmed den svenska fjällkedjan. Ur resultaten har de hittat fem aktuella besökstrender inom den växande fjällturismen.

1. Den första är att allt fler barnfamiljer väljer att besöka den svenska fjällkedjan. Hälften av dem tillfrågade uppger att barnfamiljerna har blivit fler jämfört med för fem år sedan.

Per-Olov Wikberg på Fjällsäkerhetsrådet ser mycket positivt på att allt fler unga får uppleva fjällen.

– Att komma i kontakt med fjällen redan som barn kan leda till ett livslångt intresse. Därför är det viktigt att de första upplevelserna blir positiva. Planera på barnens villkor. Rör er i korta etapper, gör tid för lek och låt barnen bära en egen packning, men absolut inte för tung, säger Per-Olov Wikberg i ett pressutskick.

2. Det andra är att de ovana besökarna ökar. Undersökningen visar att det är sju av tio destinationsbolag och fjällstationer som har svarat att under de senaste fem åren har de fått ta emot allt fler ovana besökare.

3. Den tredje trenden handlar om att besökarnas utrustning har förbättras. Visitfjällens uppfattning är att många har bra kläder, väskor mm men det är inte alla som har koll på hur utrusningen ska användas eller hur man läser ett kompass.

4. Antalet aktiviteter i fjällkedjan har blivit fler och förändrats. Cykling och löpning är den fjärde trenden och det är något som verkligen blir allt mer populärt. De flesta fjälldestinationer lägger idag stort fokus på att etablera en året-runtverksamhet för att locka den aktiva semesterfiraren.

– Löpning och cykling i fjällen var tidigare marginella företeelser men växer nu snabbt. Det är aktiviteter med särskilda krav på säkerhetsmedvetande och förberedelser, säger Per-Olov Wikberg i ett pressutskick.

5. Den femte trenden är de internationella turisterna som söker sig allt mer till fjällen. Det visar sig vara drygt sju av tio som svarar att de tar emot fler gäster från utlandet jämfört med fem år sedan. Detta mycket tack vare stora satsningar för att marknadsföra fjällkedjan internationellt samt satsningar på förbättrade flygförbindelser.

Lämna en kommentar