Fjällindex: Intresset för fjällen större än för skärgården

Annons

Visit Fjällen har med hjälp av omvärldsbevakningsföretaget Meltwaters analysverktyg och Googles olika onlinetjänster tittat på data för att bilda sig en uppfattning av hur intresset för fjällen och de tillhörande reseanledningarna har utvecklats de senaste åren. Kartläggningen har vi valt att kalla Fjällindex. Syftet är att över tid kunna mäta utvecklingen och intresset för fjällen men också att följa den digitala mognaden hos branschen. 2016 var första året undersökningen gjordes och nu kan vi presentera siffrorna för 2017.

När Visit Fjällen summerat data från 2017 och jämfört med 2016 ser vi att intresset för den redan starka fjällturismen ökade ytterligare i fjol. I och med årets fantastiska vinter lär 2018 visa en fortsatt ökning men det återstår att se.

Artiklar om både reseanledningar och resmål ökar

Statistiken visar att 2017 var ett år då intresset att skriva om fjällen ökade på bred front. Artiklar om både destinationerna och de populära reseanledningarna ökade.

Antalet artiklar som handlade om fjällen ökade med 7,5% mellan 2016 och 2017. Likaså ökar intresset att skriva om de stora reseanledningarna som hör fjällsemestern till. Antalet artiklar om fjällvandring ökade exempelvis med hela 37%, även antalet artiklar om alpinskidåkning ökade i fjol men med mer blygsamma 5 procent.

Precis som i fjol ska vi vara tydliga med att det nödvändigtvis inte innebär att intresset hos läsarna har ökat bara för att journalistkåren väljer att skriva mer. Men att intresset för fjällen är stort råder det inga tvivel om. Visit fjällen valde att även göra en enkel sökning på Google Trends för att jämföra fjällintresset med ett antal andra stora geografiska områden i Sverige och fjällen ligger minst sagt bra till även i den jämförelsen.

Antalet googlingar på ”fjällen” de senaste 12 månaderna är bland annat fler än antalet som googlat på ”skärgården” och ”Göta kanal”. Fjällen får det däremot svårt i konkurrens med ”Västkusten” där antalet googlingar är betydligt fler. Se skärmbild för mer info.

Undersökningen innefattade även jämförelse av klickpriserna i Google Ads som får ses som en indikation på efterfrågan men också konkurrensnivån hos branschen. Priset för att köpa en annons på ordet ”fjällen” är nästan dubbelt så högt som ordet ”skärgården”.

Sammanställning av antalet artiklar för olika fjällaktiviteter

Antalet artiklar om fjällen

2017: 7627
2016: 7098
2015: 7639
2014: 5176
2013: 5396

Antalet artiklar om fjällvandring/fjällvandra

2017: 557
2016: 406
2015: 290

Antalet artiklar om skidåkning/alpinskidåkning

2017: 5138
2016: 4859
2015: 4452

Antalet artiklar om snöskoter/skoteråkning

2017: 1204
2016: 1149
2015: 1389

Antalet artiklar om längdskidåkning/längdskidor

2017: 5962
2016: 5706
2015: 4744

Antalet artiklar om topptur (Ny)

2017: 126
2016: 70

Artiklar om fjälldestinationer

Antalet artiklar om Åre

2017: 10 894
2016: 9485
2015: 11557

Antalet artiklar om Sälen

2017: 8013
2016: 7105
2015: 5543

Antalet artiklar om Idre

2017: 3073
2016: 2922
2015: 1955

Ny för i år: Antalet artiklar om Hemavan Tärnaby

2017: 2458
2016: 2263

Ny för i år: Antalet artiklar om Riksgränsen

2017: 2389
2016: 1174

Antalet artiklar om Vemdalen/Vemdalsskalet

2017: 1447
2016: 1298
2015: 1087

Antalet artiklar om Funäsdalen/funäsfjällen

2017: 1443
2016: 869
2015: 955

Ny för i år: Antalet artiklar om Romme

2017: 1254
2016: 1200

Ny för i år: Antalet artiklar om Björkliden

2017: 832
2016: 569

Ny för i år: Antalet artiklar om Kungsberget

2017: 481
2016: 354

Ny för i år: Antalet artiklar om Storulvån

2017: 365
2016: 297

Antalet artiklar om Branäs

2017: 337
2016: 260
2015: 213

Ny för i år: Antalet artiklar om Borgafjäll

2017: 312
2016: 272

Antalet artiklar om Kläppen

2017: 274
2016: 332
2015: 357

Ny för i år: Antalet artiklar om Helags

2017: 159
2016: 114

Antalet artiklar där namnen nämns ska endast ses som en indikation och förhoppningsvis som kul läsning. Exempelvis är vissa av destinationerna också namnet på en kommun vilket givetvis ändrar förutsättningarna.

Statistiken är inte heltäckande men ger en intressant indikation på utvecklingen för svensk fjällturism. Undersökningen är gjord på samma sätt för samtliga sökord.

På visitfjällen.se hittar ni alltid intressanta nyheter från fjällen.

Boka hotell i fjällen. 

Annons

Lämna en kommentar