Hoppa till innehållet Hoppa till navigeringen Hoppa till början av sidan



2017-07-02
Fler fjällvandrare och fler...
Fjällräddningen är en organisation som sträcker sig genom hela den svenska...

2017-06-24
Ramundberget tror på fjällen året...
Ramundberget tror på fjällen som sommardestination och har så gjort i över...

2017-04-23
Nya trender bland fjällbesökarna
Intresset för fjällresor har ökat de sista åren och trenden verkar hålla i ...

2016-08-26
Träningsweekend på Sälens...
Häng med på Hälso- och träningsweekend 16-18 september En helg för att...

2016-08-15
Vemdalen inspirerar i höst !
Den svenska sommaren har verkligen visat sig från sin bästa sida i år! Vi...

2016-07-08
Fjällräven Classic 2016 !!
Startdatum för Fjällräven Classic 2016 är mellan 5–7 augusti 2016.

2016-05-17
En oförglömlig fjällkurs i...
Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien inbjuder till en veckolång sommarkurs...

2016-04-26
Sponsra Jonas Kilimanjaro expedition !!!
Jag heter Jonas, 35 år från Falun i Dalarna. Skriver för att jag tror att vi ...

2016-04-18
Ny vandringsguide för Härjedalen !
Nu har Bo Stensson och Eva Wallstam, just publicerat en vandringsguide...

2016-04-09
Bestig Kebnekaise !
Kebnekaise är Sveriges högsta berg och bestigs varje år av tusentals...

 

Fjällindex 2016: Stort intresse för fjällen hos svenska medier och i digitala kanaler

Visit Fjällen har med hjälp av omvärldsbevakningsföretaget Meltwaters analysverktyg gått tillbaka och tittat på data för att bilda sig en uppfattning av hur intresset för fjällen och de tillhörande reseanledningarna har utvecklats de senaste åren. Kartläggningen går under samlingsnamnet Fjällindex. Syftet är att över tid kunna mäta utvecklingen och intresset för fjällen men också att följa den digitala mognaden hos branschen. 

Till detta har Visit Fjällen även gjort en intresseundersökning för att kartlägga vilka fjälldestinationer som flest söker information kring via sökmotorn Google. I undersökningen har vi även kartlagt vilka fjällorter som har mest populära hashtags på Instagram.

Statistiken för 2016 ger en intressant bild av en växande fjällturism. 

Bland fjälldestinationerna som omskrivs mest i media är det Åre som toppar rankingen följt av Sälen och Vemdalen. Det är också de tre största destinationerna sett till antalet liftkortsdagar (1. Sälen, 2. Åre, 3. Vemdalen). Man ska dock ha i åtanke att både Sälen och Åre är kommuner vilket ökar antalet nyhetsartiklar där namnen omnämns. Antalet artiklar om Åre sjönk 2016 jämfört med 2015 men ligger trots detta på en ohotad förstaplats, antalet artiklar om Sälen och Vemdalen ökade.

Även antalet artiklar med ordet fjällen ser en positiv trend, 2016 var dock ett något svagare år än 2015 men jämför man med 2014 och 2013 så ser man en kraftig ökning. Drygt 31% fler artiklar om fjällen 2016 än det var 2013.

Att journalister väljer att skriva om ett visst ämne bör givetvis inte innebära att det finns ett faktiskt intresse men till denna statistik kan adderas gästnattsstatistik som visar på en liknande utveckling för många av fjälldestinationerna. Exempelvis ökade Vemdalen med 9% 2016 och Åre ökade antalet kommersiella gästnätter med 4%. 

Starka reseanledningar uppmärksammas

Fjällen är den aktiva resenärens resmål, hit åker man oftast inte för att ligga på latsidan. Därför har Visit Fjällen också valt att granska antalet artiklar som berör de största reseanledningarna till fjällen. För de flesta är fjällsemestern förknippad med alpinskidåkning/skidåkning, under 2016 skrevs det 4859 artiklar som innehöll något av orden. Det var en ökning med drygt 9% från 2015. 

Årets bubblare 

En trend som det talas allt mer om i media är fjällvandring, vid jämförelsen mellan 2015 och 2016 kan man utläsa en ökning på hela 40%, jämför man istället med 2014 är ökningen hela 82%. Även här kan fjälldestinationernas gästnattsstatistik stärka bilden av en positiv trend, de flesta uppger att de ser en ökande turism även under sommarmånaderna. 

En annan reseanledning som fått stort genomslag de senaste åren är längdskidåkning/längdskidor. Sett till antalet omskrivningar i media under 2016 faktiskt större än alpinskidåkning/skidåkning med hela 5706 omnämnanden i svenska medier. Det var en ökning på drygt 20% mot 2015. 

Många bilder på Instagram

En annan trend är att vi idag vill dela vår semester med de som inte kan vara med (se tidigare inlägg om fjälltrender). På Instagram blomstrar trenden och fjälldestinationerna får sin beskärda del av uppmärksamheten. Den fjälldestinationen med störst hashtag är Åre. Även här följt av Sälen och Vemdalen. Om fjällen hade varit en egen destination hade den kvalificerat sig på en tredjeplats med 62 928 taggade bilder.

Statistiken är inte heltäckande men ger en intressant indikation på utvecklingen för svensk fjällturism. Underökningen är gjord på samma sätt för samtliga sökord.

marcus@visitfjallen.se

Sammanställning av antalet artiklar på olika områden:

 

Antalet artiklar om fjällen

2016: 7098

2015: 7639

2014: 5176

2013: 5396

Antalet artiklar om fjällvandring/fjällvandra

2016: 406

2015: 290

Antalet artiklar om skidåkning/alpinskidåkning

2016: 4859

2015: 4452

Antalet artiklar om snöskoter/skoteråkning

2016: 1149

2015: 1389

Antalet artiklar om längdskidåkning/längdskidor

2016: 5706

2015: 4744

Fjälldestinationer

Antalet artiklar om Sälen

2016: 7105

2015: 5543

Antalet artiklar om Vemdalen

2016: 1298

2015: 1087

Antalet artiklar om Åre

2016: 9485

2015: 11557

Antalet artiklar om Funäsdalen/funäsfjällen

2016: 869

2015: 955

Antalet artiklar om Idre

2016: 2922

2015: 1955

Antalet artiklar om Branäs

2016: 260

2015: 213 

Antalet artiklar om Kläppen

2016: 332

2015: 357

Antalet artiklar där namnen nämns ska endast ses som en indikation och förhoppningsvis som kul läsning. 

Instagramtoppen – De fem destinationerna med flest bilder på ortens hashtag

  1. Åre - 261 064
  2. Sälen - 180 711
  3. Vemdalen - 56 593
  4. Hemavan - 35 981
  5. Riksgränsen - 31 676 

Övriga som var med i Instagramundersökningen: 

Kläppen - 26 856

Idre - 26 145

Lofsdalen - 23 258

Branäs - 21 528

Funäsdalen - 19 378

Stöten - 15 959

Kittelfjäll - 14 822

Romme - 12 240

Säfsen - 10 540

Kungsberget - 9 090

Googletoppen

Dessa destinationer söks det mest på enligt Google Trend och Sökordsplaneraren, då detta endast ger en indikation har vi valt att inte ange antalet sökningar eller deras inbördes placeringar.

Branäs, Åre, Sälen, Vemdalen, Kläppen. 

Artiklen kommer löpande att uppdateras med mer information. Har du idéer för hur Fjällindex kan bli ännu bättre till nästa år? Maila gärna oss! 

 
Därför måste du till fjällen i höst!
Publicerades 2017-08-08 22:20 av 

Visit fjällen har tagit fram 7 anledningar att besöka fjällen på sensommaren...
10 anledningar att välja fjällen i sommar
Publicerades 2017-05-30 21:49 av 

​Att intresset för fjällen som resmål även under sommaren ökar har ...
Följ med på vandringstur med guide i sommar
Publicerades 2017-05-21 18:07 av 

Allt fler vill upptäcka fjällen sommartid, både för avkoppling och...
Det våras för fjällen
Publicerades 2017-05-02 20:01 av 

Funderar du på att lägga i båten i helgen eller kanske klippa gräsmattan?...

Fjällindex 2016: Här är de hetaste fjälldestinationerna i digitala kanaler. Visit Fjällen har gjort en kartläggning. 

 

Copyright © Fjällfrämjandet Visit Fjällen l   Powered by: Mediavault SiteSmart l   Ansvarig utgivare: marcus@visitfjallen.se

Senast publicerad: 170721 | Powered by SiteSmart